Vi har lyckats få några ord med Mattias Goldmann som just nu är på väg ner till COP22 i Marrakech.

 

-Hej Mattias,

Du har ju i klimatvänlig anda valt att resa med tåg ned till COP22 i Marrakech, berätta om det.

Åh vad roligt det är, som en tågluff fast i kostym och med möten längs vägen. Det tar fem dagar, men det är för att jag har seminarier och rundabordssamtal i Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Bryssel, Paris och Barcelona på vägen – på så vis lyfter vi med COPtrain.se både värdet av tåg och bidrar till mer klimatprat längs vägen.

 

-För de som inte har tid att resa med tåg, kan flygresor ursäktas?

Vår satsning (Fores. reds. anm.) COPtrain kritiserar inte flyget, utan slentrianflygandet. För mig passade det bra att ta tåget denna gång; tågkupén blir min arbetsplats och jag jobbar faktiskt mer koncentrerat och effektivt än på kontoret. Men till klimatmötet i Lima för två år sen flög jag och jag förstår den som till exempel av familjeskäl inte har tid att ta flyget när resan är lång. Men den som flyger bör ta hand om sin klimatpåverkan och kompensera utsläppen riktigt ordentligt!

 

-Vad skiljer årets förhandlingar från förra årets i Paris?

Paris var nyårsfesten med högtidliga löften och festligheter. Marrakech är mötet med vännerna en tid efteråt, när vi ska hjälpa varann att uppfylla det vi lovat. Det är inte lika festligt och en och annan kommer att försöka hitta sätt att komma undan sina klimatlöften, med kreativ bokföring, genom att skjuta dem på framtiden eller villkora med att andra måste göra annat först. Därför är COP22 egentligen mycket viktigare, det är nu vi ser till att det inte går att lova runt men hålla tunt i klimatfrågan.

 

-Vad har du för förväntningar på COP22?

Vi kommer ju till COP22 glatt överraskade av att ha slagit rekord i hur snabbt ett FN-avtal kan antas, och nu snabbstartar förhandlingar om sådant som många hade trott skulle dröja ett år. Det ger oss den tid och det utrymme som behövs för att höja ambitionerna, i linje med UNEP:s Emissions Gap-rapport som slår fast att vi är på väg mot tre graders temperaturhöjning snarare än de ”klart under två” som beslutades i Paris. Vi kommer att göra viktiga framsteg i hur klimatlöften beräknas, bedöms och jämförs, och vi kommer en bra bit på väg mot en finansiell mekanism som förlänger CDM och tjänar som grund för länder som vill samarbeta i att minska klimatpåverkan. Men väl så viktigt är det som sker lite vid sidan om det formella förhandlingarna, där bland annat vi på Fores med 2030-sekretariatet kommer att lyfta fram svenska positiva exempel på hur omställningen av transportsektorn kan gå till.

 

-Vad kan våra kunder göra för att bidra till uppfyllandet av Parisavtalet som trädde i kraft förra veckan och för att sätta press på EU och de svenska politikerna?

Både globalt och i Sverige ser vi nu hur näringslivet, inklusive de riktigt stora drakarna, driver på för tuffare, långsiktiga styrmedel för förnybart och effektivt, och hur politiken försöker hänga med i denna nya situation. Men läget är fortfarande bräckligt; när vi på klimatmötet nu kommer fram till att ambitionerna måste öka finns en risk att de stora branschorganen går tillbaks till sin gamla position att vara rädda för förändringen. Här kan den som välkomnar skärpta regler göra stor skillnad, särskilt om det kombineras med att själv vara den förebild vi så väl behöver!

 

Till sist vill vi önska en trevlig resa och hoppas att COP22 blir givande!

Tack! Just nu är det dags för seminarium i EU-parlamentet, där vi visar hur omställningen till förnybart också minskar Europas sårbarhet. Det finns så många fördelar!